mood indigo op reis
van IJlst naar Wight
4-4- 2008

Laatste voorbereidingen

Het is (nog) wel vooral een technisch verslag.
Marcel de Jong (www.mastenenzo.nl) heeft in Sneek het tuig geinspecteerd. Het is allemaal nog redelijk in
orde. De rolreefsystemen zijn schoongemaakt en gesmeerd (ik denk altijd dat een prof dat veel beter doet dan
een amateur als ik); er zijn dyneema bakstagen aangebracht wat een veel eenvoudiger en makkelijker te
bedienen constructie is. De stagen en bevestigingen zijn nog in orde, alleen de hydraulische hekstagspanner
is niet best meer. Gelukkig kan hij nog worden gereviseerd. Er zijn nog wat andere kleine klusjes geklaard en
de boot is woensdag naar het RVS bedrijf gevaren waar de beugel voor de zonnepanelen beter is vastgezet
(foto). Hij is hoger gemonteerd en vast gelast aan de hekstoel.
Daar is ook het buitenscherm van Yachtcontrol bij de beugel boven het kompas gemonteerd. Jammer dat de
kabel aan de achterzijde niet kan worden losgemaakt, wanneer het paneel er afmoet wordt dat een grote klus
en dus zal hij de winter ook moeten blijven zitten. Het is wel een beetje erg luxe varen met zo'n paneeltje voor
je neus maar veiligheid gaat boven alles en daar geloof ik toch wel in. Het moet nog aangesloten worden, ik
ben benieuwd of alles echt werkt.

Vandaag is de boot naar IJlst gevaren; heerlijk dicht bij huis wat natuurlijk veel aanloop geeft en ook erg
plezierig is voor de klusjes.Gaan we de laatste weken nog van genieten.
Ewout laat vol enthousiasme de boot aan zijn vrienden zien.
Ook zijn vandaag de nieuwe AGM accu's geplaatst.
11-4 2008

Wat voelt het goed dat we zo een zee van vrije tijd in het vooruitzicht hebben met het idee dat we hem geweldig goed gaan besteden.
Ik heb vandaag mijn laatste cursus afgesloten. Marrie heeft haar laatste werkdag gehad en heeft vandaag nog een afscheidsborreltje
gegeven wat erg geslaagd was; Marrie is aangedaan en het gevoel blijft dat er veel plezierige en warme mensen om ons heen zijn.
Het is bijna onwerkelijk maar gaat over een paar dagen toch echt gebeuren! We zijn er bijna klaar voor. Vandaag is nog een nieuwe
hekstagspanner geplaatst; helaas heeft de oude hydraulische, die gereviseerd zou worden, op de valreep definitief de geest gegeven.
We moeten het nu met een nieuwe dure mechanische doen.
De komende week zal staan in het teken van inpakken en opruimen. Nog wat lakwerk afmaken en wat kleine elektronische klusjes,
dan kunnen de trossen los. Goed nadenken wat we meenemen, we kunnen lang niet alles in het vliegtuig mee terug nemen!

Hij kan wel scheef hangen met zoveel gewichtt!
Een aandenken voor onderweg als kado
zie ook de foto-albums
16-4 2008

Vanmorgen hebben we de klas van Ewout op bezoek gehad om ook aandacht te besteden aan zijn afscheid en de kinderen van zijn klas
een beetje een beeld te geven van wat zo'n reis betekent.
Erg leuk, de boot gepavoiseerd, de kinderen in groepjes rondgeleid op de boot, een paar foto's en een aandenken. Ewout genoot van de
aandacht. Zie ook Ewout's pagina en de foto-albums

17-4 08

Het aftellen is begonnen. Samen met Eelco de zeilen er op gezet; hij heeft me een aantal goede tips gegeven; het is nog wel wennen aan
het begin van het seizoen, terwijl ik het toch niet voor het eerst doe. De kottersstag zit niet goed, veel te los, tuiger Marcel de Jong
gebeld, is vanavond nog gekomen om het op te lossen, gelukkig. We worden vaak aangesproken door belangstellende buren of
familieleden wat geweldig leuk en hartverwarmend is, maar ook enigszins van de laatste klussen afhoudt. We krijgen zomaar aardige
presentjes, kaartjes of mailtjes, wat doet je dat goed!
Met veel plezier worden belangstellenden geďnformeerd en eventueel rondgeleid op de boot. Ik krijg door al die aandacht het gevoel of we 3
jaar op de Noordpool gaan leven of gaan emigreren of zo. Het is onwerkelijk.
Ewout wordt erg verwend met allerlei kleine kadootjes hetgeen de pijn van het afscheid van zijn allerbeste vriend Ruben vandaag enigszins
verzacht. Morgen de laatste spullen opruimen en aan boord brengen, gras maaien en de waterspuit over het dek, Ewout zijn laatste
schooldag voordat hij een nieuwe (strenge) juf en meester krijgt!

18-04-08:
Laatste dag voor vertrek.
Vandaag was Ewout zijn laatste schooldag. Hij heeft genoten van alle aandacht, mooie tekeningen, cadeaus en lieve woorden.
Hartverwarmend zoals de klas afscheid van hem genomen heeft. Voor Ewout een hele belevenis en als moeder geniet je daar ook van.


19-4- 2008: we zijn onderweg!!
20/4 2008

Wat een onvergetelijke dag!! We zijn vertrokken, en hoe! Na de laatste spullen aan boord te hebben gebracht werden door buren en vrienden
grote potten koffie aangevoerd en vanaf 11 u stroomden belangstellenden toe; talloze omhelzingen en een grote spandoek aan de muur; veel
kado's, zwaaien en een boot voer een eindje met ons op. Het afscheid nemen van Marrie haar ouders is moeilijk.
In Osingahuizen stonden Bouwien en Robert ons weer op te wachten met een spandoek. Geweldig allemaal! Wat doet je dat goed.
De eerste uren zijn we er stil van, zo hartverwarmend. Het is moeilijk dit goed onder woorden te brengen.

We willen langs deze weg iedereen die deze dag voor ons onvergetelijk heeft gemaakt enorm bedanken!

In Stavoren door de sluis lag de Banjer op ons te wachten, die met hun maidentrip bezig was op weg naar Hindeloopen. Nog meer zwaaien.
Vervolgens met een oost 6 naar Enkhuizen gewaaid. Mooi begin van de reis. Op een klein technisch probleempje na. De laadregelaar werkt
niet goed. Dit was ongeveer het enige wat we niet vervangen hadden….gelukkig na advies van Hilbrand zelf opgelost.

In Enkhuizen werden we opgewacht dor familieleden en vrienden met hun boten; weer borrelen, uit eten, wat een aandacht! Dit zou bij een
trouwfeest niet misstaan.
Een geweldige avond, maar daarna moeten we het echt zelf gaan doen!

We kunnen worden gevolgd door te
klikken op de link op de voorpagina, inlognaam Tax, wachtwoord tax. Het wijst zich verder vanzelf!
21-4 2008 (IJmuiden - Scheveningen; Oost 5-6)

Prachtig weer hoewel nog een koude ochtend. Toch meteen de schooldiscipline er in! Zie ook Ewout's pagina. Morgen kunnen
we nog genieten van de aanwezigheid van Floris, die ons daarna zal verlaten voor enkele maanden, hij komt in juli terug en daar
verheugen we ons allemaal op.
22-4 08 (Scheveningen-Roompot, NE 4-5)

08.45 op zee meteen onaangename deining uit het Noordoosten, het is geen hogerwal meer.
Marrie aan de pil, een wat katterig geslinger, gelukkig neemt het na passage van de maasmond wat af. (wat hebben we weer een plezier van
de AIS, we zien alle schepen perfect met naam en koers etc).er komt toch weer wat water in de motor ruimte al is het niet veel. Ik kan niets
vinden; mogelijk de pakking van de dop van de wierpot. Deze wordt losgemaakt, schoongemaakt en weer vast gezet.
Met een gunstig tij al om 14.45 in Roompot waar we voor de sluis overnachten en hartroerend afscheid nemen van Floris! Hij moet 5 u reizen
om huis te komen. We zullen hem missen!
Mooi rustig plekje! Voor het eerst in 7 weken weer hard gelopen; is wel weer wennen. De discipline gaat er weer in!

23-4 08 (Roompot-Oostende, SW3)

Na een bezoek van de douane gisteravond ter controle van onze smokkelwaar een lange rustige nacht. Hoewel de berichten spraken van een
oostenwind die zou ruimen naar zuidwest, blijkt deze al in het zuidwesten te zitten en is zwak Een bleek zonnetje erbij.
Vertrek om 8.45 u en in de buurt van de westerschelde blijkt het potdicht te zitten van de mist; lang leve AIS en radar we hebben ons
eigenlijk geen moment onveilig gevoeld.
Om 14.45 aankomst in Oostende, dat er heel anders uitziet dan vorig jaar, Marrie twijfelt zelfs of we wel in de goede haven zijn aangekomen,
stel je voor! Om 15.30 komen John, Carla en Oliver aan boord, de kinderen zijn helemaal happy.

De software van Yachtcontrol geeft wat problemen, ik krijg steeds de melding dat de Binaire Java-applicatie niet goed werkt en kan geen
routes uitzetten. Gebeld met de firma, hebben eigenlijk geen oplossing maar wel een nieuwe update die ik morgen zal downloaden. Mogelijk
helpt het, anders gaan we over op de laptop van Marrie die op XP draait. Inmiddels vastgesteld dat daarbij weer andere problemen ontstaan.
Het is het nog niet! De firma is telefonisch erg behulpzaam maar kan het ook niet oplossen….


24-4 08 (Oostende-Duinkerken, SW 3 toenemend 6)

We staan op met een zonnetje in een bijna lege haven. Het nieuwe Yachtcontrol programma wordt gedownload via de wifi hotspot.
We willen vertrekken en hopen voor toename van de wind in Duinkerken te zijn. Er wordt voor vanmiddag SW -6 voorspeld, stik in de wind
dus!
Bij vertrek is het rustig. Morgen worden in Oostende een aantal half afgebouwde windmolenconstructies in schepen gezet die een aantal
kilometers buitengaats zullen worden geplaatst. De haven is dan de hele dag gesloten. We zijn dus precies op tijd!

Op de motor scharrelen we vlot richting Nieuwpoort en probleemloos en zijn halverwege Nieuwpoort-Duinkerken, wanneer de wind
toeneemt en de lucht betrekt. Voor we het weten staan er 25 tot vaak 30 knopen wind (na aftrek van de scheeps snelheid zo'n windkracht
6) recht op de kop en het gaat flink hagelen. We kruipen moeizaam richting de haven van Duinkerken en n 15.15 u worstelen we tergend
langzaam tussen de pieren. Het lijkt wel een gewone vakantie in juli!

Veel gedoe met het navigatieprogramma van Yachtcontrol en het buitenscherm dat maar niet goed wil functioneren. Het is instabiel; het
programma geeft steeds een foutmelding of slaat af; ook op de laptop van Marrie wil het niet goed lukken.

25-4 2008 (Duinkerken-Dover, W 4-5)

Vandaag zal er weinig wind zijn is voorspeld (4-5 afnemend 3-4). Lekker! We gaan in een keer naar Boulogne wat zo'n 40 mijl varen is.
Om half 9 met meegaand tij vertrokken, ziet er goed uit buiten. Rustig zeetje, comfortabel op de motor. Naarmate we dichter bij Calais
komen wordt de zee onrustiger en verdwijnt het dek regelmatig onder water. Het gaat langzamer en we komen tot het besef dat we
Boulogne niet gaan halen; het besluit wordt genomen over te steken naar Dover. Met een stijve kracht 5 met een stuk zeil en de motor bij
komen we m 14.30 in Dover aan. Genieten van het Engelse.
Ewout kan meteen zijn engelse kunsten vertonen als hij meegaat naar de havenmeester. Hij krijgt een compliment dat ie zo goed engels
spreekt. Met dank aan Janneke!
Na afmeren meteen naar Dover castle om Ewout de 'Secret Wartime Tunnels' te laten zien.
Morgen een dagje pauze!

26-4 2008-04-26
Hadden we moeten varen? Ik weet het niet, wel is het stralend weer en heerlijk om dan een dagje te niksen! Nou ja… eerst hardlopen, dan
ontbijt, boot schoonmaken, werken aan de website, druk leven hoor! Maar het bevalt prima! Als grote verassing voor Ewout komen Maurice
en Hijlien op bezoek met hun de kinderen Sabine en vooral Ruben, de beste vriend van Ewout. Dat gaat erin! Ze zijn op weg naar zijn
moeder in Zuid Engeland en komen via Dover; ze hebben ons gespot op het door hen gesponsorde track systeem. Misschien ontmoeten
we hen nog eens in de buurt van Wight.


27 en 28 april 2008

Gisteren (zondag) na wat twijfel besloten niet uit te varen: SW 5-6, teveel om tegenin te motoren of te kruisen, temeer daar de
dichtstbijzijnde haven Eastbourne zo'n 45 mijl verderop is. Dus, nog een luierdag. Dwz na een hoop gedoe met de laptop die niet wil wat
ik wil, een stevige middagwandeling langs de White Ciffs. Het idee is ontstaan om morgen een dagje Londen te doen; het weer is toch
prut.
Maar als we vanochtend opstaan lijkt het toch mee te vallen en het weerbericht geeft zowaar een 3-4 af, af en toe 5, er is een bleek
zonnetje, hoewel de vlaggen aan de wal vrij stevig de verkeerde kant uit wapperen. Dus: varen!
Het gaat er de eerste uren best stevig aan toe met flinke bakken water die over komen. Daarbij blijkt een van de luiken flink te lekken:
dat moeten we verder uitzoeken.
Ewout wordt uren voorgelezen uit het boek 'de Engelandvaarders' van Norel, een oorlogsklassieker die hij nog niet helemaal begrijpt
maar wel erg spannend vindt.
En Marrie slaapt veel bij vandaag (komt natuurlijk van die pil!).
In de loop van de dag neemt de wind wat af en gaat het verder erg gemakkelijk.
Rond 17 u komen we aan in Eastbourne. Een moderne haven die ligt in een modern en wat kaal vakantie resort met en goddelijke
douche, heerlijk.

29 april 2008-04-29
Het weerbericht belooft niet bijzonder veel goeds; behalve dat de wind vandaag uit het zuiden waait voor de verandering. Hoewel Ewout
graag een dagje Londen wil besluiten we toch te varen: naar Brighton, niet te ver (20 mijl) maar toch weer een stukje verder, want
morgen wordt het waarschijnlijk nog slechter. Wie weet pakken we dan de trein.
Er staat buiten een kracht 5 met zo'n 16 knoop wind, dat is goed te doen. Met name wanneer we de kaap Beachy Head zijn
gepasseerd (bekend om zijn stroming, fraaie uitzicht en het grote aantal mensen dat er jaarlijks afspringt) en wat ruimer wind in krijgen,
gaat het prima; toch valt het op dat er een ongemakkelijke zee staat met flinke golven. Rond 14.30 engelse tijd liggen we afgemeerd in
Brighton Marina en kort daarna gaat het plenzen wat niet meer op lijkt te houdevn, waarbij de wind aanwakkert tot regelmatig boven 30
knopen (kracht 7). Op tijd binnen! We gaan koninginnedag in de haven van Brighton vieren