mood indigo op reis
Donkere dagen

12-12-2007

Terwijl de regen tegen de ruiten klettert en de temperatuur een voor december
ongebruikelijke 13 graden bereikt wordt er hard gewerkt om verder te gaan met de
voorbereidingen.
Wat houdt dat allemaal in:
Zoals altijd vallen ook bij ons de werkzaamheden die nog aan de boot moeten worden
verricht tegen. Er blijkt gaslekkage te zijn bij het fornuis dat vervangen moet worden.
Hilbrand (elektrodesignhouwer.nl) heeft weer de nodige klussen verricht, ik zal hier niet al te
technisch uitweiden. We zijn wel erg blij met zo'n goede en betrouwbare man voor de
elektra.

Er is lekkage bij het voorluik; de zonnepanelen moeten ge´nstalleerd en de
schroefasdoorvoer vervangen. Etc.
De klussenlijst lijkt alleen maar te groeien; wat me troost is dat dat op 'collega' sites ook
steeds te lezen valt. Je wilt graag optimaal voorbereid vertrekken, maar het gewone leven
gaat ook door.
We zijn erg blij met de positieve reacties op de website en de leuke en bemoedigende
berichten in het gastenboek.

16-12-2007

Gisteren zijn de zeekaarten aangekomen! Voor zo'n bescheiden reis toch nog 12,5 kilo aan
papier en pilots. Het blijken gebruikte kaarten te zijn, gemiddeld tot 2003 bijgewerkt en zeer
goed bruikbaar. Arthur erg blij en droomt weg boven de grillige kustlijnen. Het vertrek komt
zo steeds dichter bij. Aan het lezen van kranten en tijdschriften lezen komen we nauwelijks
meer toe.

Alle zeekaarten worden gerubriceerd om te checken of het hele reistraject
wordt gedekt en tot welke datum ze zijn bijgewerkt. Er blijken nog enkele
hiaten te zijn, vooral de Kanaaleilanden, Bretagne en de Balearen moeten
worden aangevuld. We laten de kaarten inscannen en kunnen ze dan
uitstekend gebruiken op de laptop.
OP dit moment is er via marktplaats niet veel aanbod, we wachten nog even
af alvorens eventueel nog nieuwe aan te schaffen.

30-12 07
Bij een bezoekje aan de boot blijkt de hoofdschakelaar niet uitgezet en geen
walstroom aan te staan: gevolg is een volledig platte accuset met 0% Ah en
nog slechts 7 volt spanning. Niet best! De lader wordt aan de stroom gezet
om de boel zo snel mogelijk weer op spanning te krijgen. Hopelijk hebben de
accu's er niet teveel van te lijden gehad.
Er wordt een aparte leiding gelegd van accu naar SSB ontvanger en antenneversterker om de storing te minimaliseren. Deze zal
weer via een aparte schakelaar moeten lopen. Belangrijk voor de weerberichten ontvangst.