mood indigo op reis
van IJlst naar Wight
05-02-2008
Vandaag naar Boot Holland in Leeuwarden geweest. Het is toch erg verrassend hoe snel alles verandert!
Hebben we vorig jaar nog een SSB radio aangeschaft met het programma Msan Meteo om weerberichten,
kaarten, navtex etc te kunnen binnenhalen, dit jaar zijn de kosten van mobel internet zo laag geworden dat
alterntieve, veel gemakkelijker opties in beeld komen. Dit geldt ook voor de in te scannen zeekaarten: erg
veel werk, niet up to date bijgewerkt en relatief duur.
Het bedrijf Yachtcontrol biedt een fraai navigatieprogramma waarop navionics kaarten kunnen worden
geladen; voor het gehele gebied vanaf Brest tot en met de gehele Middellands Zee bijgewerkt; daar kun je
niet voor gaan scannen! Helaas kan WinGps niet met deze vectorkaarten overweg zodat we dan met 2
programma's moeten werken, maar erg is dat niet, als alle applicaties maar draaien (AIS, stuurautomaat
etc.). Via Yachtcontrol kan ook allerlei weerinfo (Gribfiles, marifoonweerberichten, haveninfo, etc.) in kleine
pakketjes worden binnengehaald wat erg snel gaat en heel gemakkelijk is. Ook hebben ze een fraai
buitenschermpje, weerbestendig en met de muis bedienbaar, daarop kan na enkele aanpassingen zowel de
navigatie info als de klokken met diepte, wind en snelheid worden weergegeven.

We dubben nog over de aanschaf van een kleine benzinegenerator; enerzijds prettig om bij technische
laadproblemen een backup te hebben voor energievoorziening, anderzijds is de kans dat we hem nodig
hebben erg klein, neemt hij plaats in en moet worden onderhouden om in probleemgevallen van waarde te
zijn.

10-02-2008
Er hebben zich al een aantal liefhebbers aangemeld met belangstelling voor de huur van onze woning; de
meesten wegens een verbouwing. Het ziet er naar uit dat dat zal gaan lukken.

Robert heeft aangeboden de kuiptafel en ingangschot een opknapbeurt te geven, deze waren er hard aan
toe.
We zijn hem daar op voorhand erg dankbaar voor, we weten hoe deskundig hij dit doet.
Er moet nog een oplossing komen voor een loslatend stuk teak in de kuip; ankerlijn moet nog worden
aangeschaft, evenals een EPIRB, een noodzender die vanuit elke plaats een noodsignaal kan sturen naar
een stelliet netwerk waarmee in noodgevallen een reddingsoperatie kan worden gestart.

14-02-2008
Deze week hebben we een gesprek gehad met de school over de wijze waarop we Ewout begeleiden en
contact zullen onderhouden. Ook bij Ewout in de klas is er belangstelling voor zijn reis en is er al wat email
verkeer geweest. De leraren van groep 6 en 7 zijn zeer bereid actief bij te dragen aan de voortgang van het
onderwijs, vooral taal en rekenen. Een en ander zal aansluiten op de stof van de wereldschool.
we zullen kort voor vertrek de klasgenoten van Ewout uitnodigen de boot te bekijken om zodoende het
contact te verstevigen.

Sinds gisteren is de vervanging van Marrie bij haar organisatie rond gekomen, een hele zorg minder!

18-02-2008
Vandaag weer geklust op een vrije middag. Slingerzeiltjes gemonteerd; ook vastgesteld dat volgens de
accumonitor ondanks continue lading het ladingsniveau niet op 100% staat en Hilbrand
(elektrodesignhouwer.nl)daarover geinformeerd. Hij had het zelf ook al gezien, er zit waarschijnlijk een fout
in de acculader. Hij zal er waarschijnlijk weer uit moeten. Intussen komt de tewaterlating snel dichterbij.
Marcel de Jong (masten enzo) zal de bakstagen vervangen door dyneema lijn wat een enorm stuk
gemakkelijker te bedienen is. Ik heb hem een oude stalen bakstag gebracht; begin april zal hij de nieuwe
aanbrengen en het tuig controleren.


Op 31 januari is de beugel met de zonnepanelen geplaatst. Het is wel even wennen! Hij staat
met de voet nog niet stevig genoeg op het dek, er zal nog een aanvullende constructie moeten
komen.